Jesie fotka  
Zesp馧 Szk馧 Zawodowych im. Witolda Biernawskiego w 安iebodzinie RSS

Zg這 b陰d na stronie

pisz do webmastera

Spam Poison

Allegro - najwi瘯sze aukcje internetowe, najni窺ze ceny! Kup i sprzedaj!



mgr in. Jolanta Bednarska
Bilans osobisty

Przygotowanie do podejmowania przez uczni闚 decyzji i planowania kariery nast瘼uje mi璠zy innymi poprzez kszta速owanie umiej皻no軼i samopoznania i samooceny predyspozycji psychofizycznych. Szkolny system doradztwa zawodowego powinien pomaga uczniom w obiektywnej ocenie znajomo軼i samego siebie. Samoocena zwi您ana jest z poczuciem warto軼i w豉snej osoby.

Cz這wiek o wysokim poczuciu w豉snej warto軼i podejmuje dobrze przemy郵ane decyzje (r闚nie zawodowe) i sensownie zachowuje si w sytuacjach konfliktowych.

Opracowanie to zawiera scenariusze zaj耩 u豉twiaj帷ych dokonanie bilansu osobistego ucznia.

  1. Moje wady i zalety.
  2. Jaki jestem?
  3. Samoocena (zwierz皻a).
  4. Autoprezentacja (metafora).
  5. Samoocena (wyobra sobie).
  6. Ocena samego siebie.
  7. Ocena samego siebie (fili瘸nka).
  8. Samo鈍iadomo嗆 (herb).
  9. Poczucie swojej warto軼i.


Scenariusz 1: Moje wady i zalety

Cele:

  • rozwijanie 鈍iadomo軼i swoich wad i zalet,
  • poznanie swoich mocnych i s豉bych stron,
  • kszta速owanie 鈍iadomo軼i siebie,
  • zaspokojenie potrzeby m闚ienia o sobie.

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • burza m霩g闚.

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa.

Pomoce:

  • w豉snor璚znie sporz康zona karta 獞icze "Moje zalety i wady",
  • d逝gopisy.

Spos鏏 realizacji:

  • uczniowie wype軟iaj karty 獞icze "Moje zalety i wady", osoba prowadz帷a podkre郵a, 瞠 wi璚ej uwagi nale篡 po鈍i璚i rubryce "zalety",
  • uczniowie omawiaj wype軟ione karty w parach lub 5-8 osobowych zespo豉ch,
  • uczniowie podkre郵aj trzy zalety i dwie wady, kt鏎e uwa瘸j za najwa積iejsze i okre郵aj swoje mocne i s豉be strony,
  • uczniowie kolejno prezentuj swoje mocne i s豉be strony, koledzy z 豉wki komentuj trafno嗆 wyboru.

Podsumowanie:

  1. W 獞iczeniu tym nacisk k豉dzie si na rubryk "zalety", aby wzmocni poczucie w豉snej warto軼i uczni闚.
  2. Koledzy pozwalaj utwierdzi si w przekonaniu o umiej皻no軼i obiektywnej oceny samego siebie, lub braku tej umiej皻no軼i.
  3. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Czy zdziwi豉 was ilo嗆 zalet jak posiadacie?
    • Kt鏎 rubryk 豉twiej by這 wam wype軟i?
    • Jak mo積a pozby si posiadanych wad? Czy to jest trudne?
    • Czy posiadacie jakie cechy, kt鏎e w pewnych sytuacjach mog okaza si pozytywne, a w innych negatywne?
    • Czy trudno jest dokona obiektywnej samooceny?
Karta 獞icze:
Moje zalety:Moje wady:
 
 
 


Scenariusz 2: Jaki jestem?

Cele:

  • rozwijanie 鈍iadomo軼i swoich wad i zalet,
  • poznanie swoich mocnych i s豉bych stron,
  • kszta速owanie 鈍iadomo軼i siebie,
  • zaspokojenie potrzeby m闚ienia o sobie.

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • burza m霩g闚.

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w.

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa.

Pomoce:

  • w豉snor璚znie sporz康zona karta 獞icze "Jaki jestem?,
  • d逝gopisy.

Spos鏏 realizacji:

  • prowadz帷y zadaje uczniom pytania:
    • Gdyby kto poprosi was o opowiedzenie o waszych zaletach, jak by軼ie si czuli?
    • Dlaczego niekt鏎ym ludziom 豉twiej jest m闚i o swoich wadach ni zaletach?
    • Jak si czujecie, kiedy kto prosi was o opowiedzenie o zaletach innej osoby?
    • Dlaczego trudno jest powiedzie komu o jego zaletach?
  • uczniowie wype軟iaj karty 獞icze "Jaki jestem?,
  • uczniowie omawiaj wype軟ione karty w parach,

Podsumowanie:

  1. W 獞iczeniu tym nacisk k豉dzie si na obiektywne okre郵enie swoich zalet, aby wzmocni poczucie w豉snej warto軼i,
  2. Koledzy pozwalaj utwierdzi si w przekonaniu o umiej皻no軼i obiektywnej oceny samego siebie, lub braku tej umiej皻no軼i.
  3. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Czy tw鎩 obraz samego siebie, pokrywa si z tym jak ciebie widz inni?
    • Czy potrafisz znale潭 swoje mocne i s豉be strony?
    • Czy trudno jest dokona obiektywnej samooceny?

Karta 獞icze 1:

Dwie cechy w豉snego wygl康u, kt鏎e podobaj si tobie:  
 
 
 
 
Dwie cechy osobowo軼i, z kt鏎ych nie jeste zadowolony:  
 
 
 
 
Umiej皻no嗆 lub talent, kt鏎y posiadasz  
 
 
 
 
Osi庵ni璚ie, z kt鏎ego jeste zadowolony:  
 
 
 
 
Szczeg鏊nie dobre relacje z jak捷 osob:  
 
 
 
 
Marzenie, w kt鏎ym realizuj si twoje najlepsze cechy:  
 
 
 
 



Karta 獞icze 2:

Co umiesz robi najlepiej? (wymie wszystkie umiej皻no軼i, nie pomijaj帷 nawet drobnych, takich jak: gotowanie, pisanie na maszynie)  
 
 
 
 
W jakiej dziedzinie masz najwi璚ej wiadomo軼i, do鈍iadczenia?  
 
 
 
 
Co w sytuacji w jakiej si znajdujesz, mo積a by zaliczy do czynnik闚 u豉twiaj帷ych ci osi庵ni璚ie sukcesu?  
 
 
 
 
Co m鏬豚y robi bardzo dobrze, gdyby zosta造 spe軟ione warunki (takie jak uzyskanie 鈔odk闚 do dzia豉nia, przeszkolenie, nabycie nowych do鈍iadcze, umiej皻no軼i, itp.)  
 
 
 
 
Do jakich funkcji (stanowisk), czy zada nadajesz si najlepiej? (zapomnij na chwil o rzeczywisto軼i, pu嗆 wodze fantazji)  
 
 
 
 
Wymie zdolno軼i, cechy charakteru, kt鏎e uwa瘸sz za swoje zalety oraz walory fizyczne.  
 
 
 
 
Czy masz jakie dodatnie cechy rzadko spotykane? (nie musz one osi庵a poziomu nieprzeci皻nego, wystarczy,瞠 s rzadkie w twoim 鈔odowisku)  
 
 
 
 

毒鏚這: B. Czarniawska, W. Nocu, J. Szmagalski "Kierowanie w kulturze. Perspektywa sukcesu". COMUK 1985r.



Scenariusz 3: Samoocena (zwierz皻a)

Cele:

  • rozwijanie 鈍iadomo軼i swoich wad i zalet,
  • poznanie swoich mocnych i s豉bych stron,
  • kszta速owanie 鈍iadomo軼i siebie,
  • zaspokojenie potrzeby m闚ienia o sobie.

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • burza m霩g闚.

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w.

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa.

Pomoce:

  • kartka papieru,
  • d逝gopisy.

Spos鏏 realizacji:

  • prowadz帷y rozdaje uczniom kartki,
  • uczniowie na kartkach przedstawiaj siebie jako zwierz皻a, kt鏎e powinny posiada takie cechy jak pisz帷y (nie nale篡 niczego pisa opr鏂z nazwy zwierz璚ia - drukowanymi literami),
  • kartk z napisem nale篡 z這篡 i po這篡 na pod這dze,
  • uczniowie kolejno losuj jedn kartk (nie swoj),
  • na wylosowanych kartkach uczestnicy wpisuj wszystkie cechy, jakie ich zdaniem powinno posiada zwierz, kt鏎ego nazwa jest na kartce,
  • uczniowie kolejno pokazuj wylosowane kartki i odczytuj wypisane cechy. Grupa odgaduje autor闚.

Podsumowanie:

  1. Nale篡 pami皻a o tym, 瞠 wypisywane cechy maj by wy陰cznie pozytywne.
  2. Po odgadni璚iu autorstwa kartka wraca do autora.
  3. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Czy trudno by這 zdecydowa jakie zwierz najlepiej ciebie reprezentuje?
    • Czy trudno by這 odgadn望 autor闚 poszczeg鏊nych zwierz徠?
    • Czy 獞iczenie to wprawi這 ciebie w dobry nastr鎩?


Scenariusz 4: Autoprezentacja (metafora)

Cele:

  • rozwijanie 鈍iadomo軼i swoich wad i zalet,
  • poznanie swoich mocnych i s豉bych stron,
  • kszta速owanie 鈍iadomo軼i siebie,
  • zaspokojenie potrzeby m闚ienia o sobie

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • burza m霩g闚

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa

Pomoce:

  • kartka papieru
  • d逝gopisy

Spos鏏 realizacji:

  • prowadz帷y rozdaje uczniom kartki,
  • uczniowie losuj kartki z metaforami (np. mebel, pogoda, dom, wiatr, rzeka, ptak, statek, samoch鏚, itd.),
  • na kartkach uczniowie pisz tekst "Gdybym by .....(metafora), to by豚ym ....(5 cech metafory), np. gdybym by drzewem, to by豚ym wielkim, solidnym, smuk造m, zielonym i zdrowym drzewem,
  • uczniowie kolejno czytaj pe軟e zdanie z wypisanymi cechami.
  • grupa komentuje trafno嗆 oceny w豉snej osoby.

Podsumowanie

  1. Nale篡 pami皻a o tym, 瞠 wypisywane cechy maj by wy陰cznie pozytywne.
  2. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Czy trudno by這 zdecydowa jakie cechy wybra?
    • Czy koledzy potwierdzili trafno嗆 cech prezentowanych przez was?
    • Czy 獞iczenie to wprawi這 ciebie w dobry nastr鎩?


Scenariusz 5: Samoocena (wyobra sobie)

Cele:

  • kszta速owanie 鈍iadomo軼i siebie,
  • zaspokojenie potrzeby m闚ienia o sobie.

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • burza m霩g闚

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa

Pomoce:

  • w豉snor璚znie sporz康zona karta 獞icze "Wyobra sobie",
  • d逝gopisy

Spos鏏 realizacji:

  • uczniowie wype軟iaj karty 獞icze "Wyobra sobie",
  • uczniowie omawiaj wype軟ione karty w parach lub w ca貫j grupie, motywuj帷 swoje decyzje

Podsumowanie:

  1. 鑿iczenie to wymaga od uczestnik闚 tw鏎czego my郵enia.
  2. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Czy tw鎩 obraz samego siebie, pokrywa si z tym jak ciebie widz inni?
    • Czy potrafisz znale潭 swoje mocne i s豉be strony?
    • Czy trudno jest dokona obiektywnej samooceny?
    • Czy 豉two jest dzieli si swoimi my郵ami z innymi lud幟i?


Karta 獞icze:


rys


Scenariusz 6: Ocena samego siebie

Cele:

  • hierarchizacja "spraw 篡ciowych",
  • u鈍iadomienie wa積ych i ma這 wa積ych problem闚 w 篡ciu,
  • kszta速owanie 鈍iadomo軼i siebie,
  • zaspokojenie potrzeby m闚ienia o sobie

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • burza m霩g闚

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa

Pomoce:

  • w豉snor璚znie sporz康zona karta 獞icze "Ocena samego siebie",
  • d逝gopisy

Spos鏏 realizacji:

  • uczniowie wype軟iaj karty 獞icze "Ocena samego siebie",
  • uczniowie omawiaj wype軟ione karty w parach lub z ca陰 grup,
  • uczniowie kolejno prezentuj swoje problemy, koledzy z 豉wki komentuj

Podsumowanie:

  1. W 獞iczeniu tym nacisk k豉dzie si na hierarchizacj tego, co jest dla uczni闚 wa積e w 篡ciu.
  2. Uczniowie precyzuj problem闚 n瘯aj帷ych ich w 篡ciu codziennym.
  3. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Czy zdziwi豉 was ilo嗆 zalet jak posiadacie?
    • Kt鏎 rubryk 豉twiej by這 wam wype軟i?
    • Jak mo積a pozby si posiadanych wad? Czy to jest trudne?
    • Czy posiadacie jakie cechy, kt鏎e w pewnych sytuacjach mog okaza si pozytywne, a w innych negatywne?
    • Czy trudno jest dokona obiektywnej samooceny?

Karta 獞icze:

Naprawd wa積e jest dla mnie:  
 
 
 
 
To, co nie jest dla mnie wa積e, ale co musz robi, to:  
 
 
 
 
Przeszkoda, kt鏎 chc pokona lub problem, kt鏎y chc rozwi您a to:  
 
 
 
 


Scenariusz 7: Ocena samego siebie (fili瘸nka)

Cele:

  • rozwijanie 鈍iadomo軼i swoich wad i zalet,
  • poznanie swoich mocnych i s豉bych stron,
  • kszta速owanie 鈍iadomo軼i siebie,
  • zaspokojenie potrzeby m闚ienia o sobie i o innych,
  • u鈍iadomienie sobie zale積o軼i pomi璠zy komunikatami pozytywnymi a szacunkiem do samego siebie

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • burza m霩g闚

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa

Pomoce:

  • rysunek fili瘸nki dla ka盥ego ucznia,
  • d逝gopisy

Spos鏏 realizacji:

  • prowadz帷y pyta uczestnik闚, czy maj trudno軼i z m闚ieniem komplement闚 i reagowaniem na nie; nast瘼uje dyskusja,
  • prowadz帷y odczytuje grupie poni窺zy tekst:

Wyobra瘸my sobie nasze poczucie w豉snej warto軼i jako fili瘸nk. Kiedy jeste鄉y z siebie zadowoleni, nasze fili瘸nki s pe軟e, kiedy nie - prawie puste. Nasze fili瘸nki mog nape軟ia inni ludzie, m闚i帷 o nas dobrze. Z kolei my mo瞠my nape軟ia ich fili瘸nki, m闚i帷 dobrze o nich. Je郵i nasze fili瘸nki s niemal puste, nie mamy ochoty dzieli si ich zawarto軼i z innymi. I przeciwnie, je瞠li s pe軟e ch皻nie dzielimy si ich zawarto軼i. Fili瘸nki innych ludzi opr騜niaj si, kiedy m闚imy im rzeczy z貫 i bolesne. Je瞠li b璠ziemy ci庵le opr騜nia fili瘸nki innych, nasze w豉sne te nie b璠 nape軟iane. Kiedy m闚imy komu co dobrego, ale sami w to nie wierzymy, nie nape軟iamy jego fili瘸nki. Cz這wiek ten s逝cha nas z fili瘸nk w wyci庵ni皻ej d這ni, ale nic do niej nie wpada.

Czy zdarza si, 瞠 wasze fili瘸nki s tak pe軟e, 瞠 ich zawarto嗆 a si wylewa?

Co si dzieje w闚czas z t nie mieszcz帷 si w nich zawarto軼i?

  • toczy si dyskusja na temat tekstu i pyta,
  • ka盥y uczestnik otrzymuje rysunek fili瘸nki i rysuje poziom obrazuj帷y poczucie w豉snej warto軼i,
  • uczestnicy rozchodz si po sali i "nape軟iaj" fili瘸nki innych koleg闚, wypowiadaj帷 o nich pozytywne stwierdzenia i podnosz帷 poziom w fili瘸nkach.

Podsumowanie:

  1. W 獞iczeniu tym nacisk k豉dzie si na obiektywne okre郵enie swoich zalet, aby wzmocni poczucie w豉snej warto軼i,
  2. Koledzy pozwalaj utwierdzi si w przekonaniu o umiej皻no軼i obiektywnej oceny samego siebie.
  3. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Czy trudno jest nape軟ia fili瘸nki innych, czyli wypowiada si o nich pozytywnie?
    • Je郵i tak, to dlaczego? Je郵i nie, to dlaczego?
    • Co czuli軼ie, kiedy nape軟iano wasze fili瘸nki?
    • W jaki spos鏏 mo積a nape軟ia fili瘸nki przyjaci馧 lub os鏏, kt鏎ych nie znamy zbyt dobrze czy cz這nk闚 rodziny?

Karta 獞icze:

rys


Scenariusz 8: Samo鈍iadomo嗆 (herb)

Cele:

  • rozwijanie 鈍iadomo軼i swoich wad i zalet,
  • u鈍iadomienie najwa積iejszych warto軼i w 篡ciu,
  • kszta速owanie 鈍iadomo軼i siebie,

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • burza m霩g闚

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa

Pomoce:

  • karta 獞icze "Herb",
  • d逝gopisy

Spos鏏 realizacji:

Herb symbolizuje to, kim jeste. W 鈔edniowieczu herby, haftowane na lekkich tkaninach, noszono na zbrojach. Dzi瘯i nim mo積a by這 zorientowa si, jakie imi nosi rycerz, jaka by豉 jego pozycja spo貫czna, jakie mia osi庵ni璚ia i ambicje. Jeden herb nale瘸 albo do jednej osoby, albo do ca貫j rodziny. Na za陰czonym rysunku schematycznym herbu nale篡 umie軼i w odpowiednich miejscach:

  1. Dwie cechy, jedn - ilustruj帷 to, w czym jeste鄉y bardzo dobrzy, drug - w czym chcemy by lepsi.
  2. Cech przedstawiaj帷 jedn z naczelnych warto軼i naszego 篡cia, co niezwykle wa積ego, z czego nie zrezygnujemy nigdy.
  3. Cech przedstawiaj帷 warto嗆 szczeg鏊nie cenion w naszej rodzinie. Nale篡 wybra tak warto嗆, kt鏎ej prymat uznaliby prawdopodobnie wszyscy cz這nkowie naszej rodziny.
  4. Cech przedstawiaj帷 to, co by鄉y wybrali, gdyby wszystko, czego tylko si tkniemy, 鈍ietnie wychodzi這 i gdyby鄉y mogli osi庵n望, co tylko chcemy.
  5. Warto嗆, w kt鏎 mocno wierzymy i w kt鏎 by wszyscy wierzyli.
  6. Cztery s這wa, kt鏎e chcieliby鄉y us造sze od innych o sobie.
    • co nasze herby m闚i o nas samych?
    • co nasze herby m闚i o naszych rodzinach?

Podsumowanie:

  1. 鑿iczenie ma pom鏂 uczniom w u鈍iadomieniu sobie najwa積iejszych dla nich warto軼i oraz pokaza jak wa積e jest publiczne ich potwierdzenie czyli "umieszczenie w herbie".
  2. Uczniowie por闚nuj swoje herby w parach lub w ma造ch grupach.
  3. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Kt鏎 cz窷 herbu by這 naj豉twiej wam wype軟i, a kt鏎 najtrudniej?
    • Co jeszcze mo積a umie軼i w herbie?
    • Co by si dzia這, gdyby wszyscy nosili swoje herby?
    • W jaki spos鏏 pokazujesz innym ludziom, jakie warto軼i wyznajesz?

Karta 獞icze:

rys


Scenariusz 9: Poczucie swojej warto軼i

Cele:

  • rozwijanie poczucia w豉snej warto軼i,
  • kszta速owanie poczucia warto軼i siebie,
  • zaspokojenie potrzeby m闚ienia o sobie

Metody:

  • pogadanka,
  • ekspresji plastycznej,
  • ankieta

Forma organizacyjna:

  • wychowanie poprzez dzia豉lno嗆 indywidualn, grupow i zespo這w

Forma przedmiotowa:

  • poznawcza,
  • tw鏎cza,
  • problemowa

Pomoce:

  • ankieta - test KAS (Drwal, Wilczy雟ka)
  • d逝gopisy

Spos鏏 realizacji:

  • uczniowie wype軟iaj test KAS,
  • uczniowie wpisuj wyniki do klucza i obliczaj ilo嗆 punkt闚,
  • uczniowie identyfikuj poczucie w豉snej warto軼i na podstawie klucza,
  • uczniowie komentuj wyniki testu

Podsumowanie:

  1. W 獞iczeniu tym nacisk k豉dzie si na rzeteln ocen swojej osobowo軼i przy udzielaniu odpowiedzi.
  2. Na zako鎍zenie tego 獞iczenia mo積a zada nast瘼uj帷e pytania:
    • Czy zdziwi豉 was ocena poczucia w豉snej warto軼i na podstawie testu?
    • Ile os鏏 znalaz這 si w pierwszej grupie, ile w drugiej a ile w trzeciej?
    • Jak podnie嗆 poczucie w豉snej warto軼i?
    • Kt鏎ym ludziom jest naj豉twiej 篡 - zani穎nym, adekwatnym czy zawy穎nym poczuciem w豉snej warto軼i? Dlaczego?

Bibliografia:

  1. Praca pod kierunkiem A. Doli雟kiego "Jestem... my郵... dzia豉m... czyli jak przygotowa m這dzie do wej軼ia na rynek pracy" - Chor庵iew Ziemi Lubuskiej ZHP,
  2. "Jak 篡 z lud幟i" (Umiej皻no軼i interpersonalne) - program profilaktyczny dla m這dzie篡 - MEN 1995r.
  3. Materia造 z kursu "Wprowadzenie ucznia szko造 ponadgimnazjalnej do 鈍iata pracy" - WOM Gorz闚 2002r.
Valid XHTML 1.0 Strict
Valid CSS!
[Valid RSS feed]
:: Aktualizacja: 1 stycznia 1970 r. ::
:: Copyright © 1996-2016 ZSZ 安iebodzin ::